Hlbočina

Hlbočina 1
Hlbočina 2
Hlbočina 3

August 1943. Desiatky metrov pod hladinou oceánu, na ktorom zúri námorný konflikt druhej svetovej vojny, v chlade, tme a tichu, aké nastáva po hlbinnom bombardovaní z torpédoborca pláva americká ponorka USS Tiger Shark, na palube ktorej nie je ani zďaleka všetko v poriadku. Vodotesné prepážky sú uzavreté, z ponorného člnu sa môže stať i oceľová rakva z ktorej niet v hlbinách úniku. Nech sa prihodí čokoľvek, či už je to tragický omyl posádky, technické problémy, či následky nepriateľského prenasledovania, odtiaľto – okrem doširoka otvorenej náruče smrti – niet úniku. Posádka izolovaná od okolitého sveta začína prežívať strašidelné veci: nedostatok kyslíka, šepot pri ktorom tuhne krv v žilách aj ostrieľaným námorníkom, prízraky a zlovestné tušenie dobre skrývaného zločinu rozohrajú hororový scenár v ktorom sa „Ponorka“ Wolfganga Petersena stretne so Shyamalanovým „Šiestym zmyslom“ v originálnej variácii.

Režisér filmu David Twohy nie je v žánri žiadnym nováčikom. Okrem projektu „Čierno-čierna tma“ sugestívne upozornil na seba pred siedmymi rokmi dnes už nie príliš známym paranoidným sci-fi thrillerom „Invázia“ (The Arrival, 1996) s Charlie Sheenom v hlavnej úlohe. Svojou tvorbou predovšetkým dokázal, že kvalitný žánrový film možno urobiť i s minimálnym rozpočtom – „Hlbočina“ nie je výnimkou. Dôsledné narábanie s klaustrofobickou atmosférou, výborne gradované tempo rozprávania, odkrývanie ťaživého tajomstva veliaceho dôstojníka bez predčasného vyriešenia zápletky, dômyselné spôsoby, akými sa vyhol klišé v scénach boja ponorky s torpédoborcom – to všetko potvrdzuje kvality scenára i samotnej realizácie.

„Hlbočina vytvára napätie pomerne klasickými prostriedkami a drží sa zásady, že náznak môže byť často desivejší ako samotná skutočnosť“, bolo sa možné dočítať v texte jednej z recenzií. Ako človeku, ktorý sa zaoberá záhadami mi v tejto chvíli nedá nespomenúť záhadnú kauzu ponorky U-65 v nádeji, že tento pomerne divoký príbeh vydávaný za autentický môže posilniť pozitívny dojem u tej časti filmových divákov, o ktorých priazeň sa Twohyho posledný film uchádzal:

Už počas stavby tejto pýchy Kriegsmarine došlo k nepochopiteľným nehodám, pri ktorých prišla o život pätica robotníkov a niekoľko bolo zranených. Navzdory zlovestným znameniam ponorka vyplávala na more, ale už počas príprav na prvý ponor prepadol jeden z námorníkov prepadol panike a vrhol sa do mora. Kapitán nariadil pokračovať, akoby sa nič nestalo, ale akonáhle sa plavidlo ocitlo pod hladinou, zlyhali motory a do ponorky cez zle utesnené ventily začala vnikať voda. Napriek tomu sa však havarijný stav podarilo zvládnuť a U-65 sa vrátila do dokov, kde sa podrobila komplexnej rekonštrukcii. Pred ďalším vyplávaním však vybuchlo torpédo a explózia usmrtila šesť námorníkov včítane poručíka. Čoskoro nato začali vydesení námorníci tvrdiť, že sa duch mŕtveho dôstojníka vrátil do ponorky. Údajne sa objavil na prove, keď hliadkovali pri anglických brehoch a potom opätovne v podpalubí počas návratu do prístavu. Akoby jeho zjavenie ohlasovalo ďalšie nešťastie a skutočne onedlho nato zahynul pri nálete kapitán ponorky. Od tej chvíle odmietali námorníci na U-65 slúžiť, pokiaľ nebude zbavená strašidelného prízraku. Bol povolaný exorcista a v nasledujúcich dňoch sa naozaj zdalo, že zlé kúzlo bolo definitívne zlomené. Potom sa však znenazdajky pomiatol delostrelecký dôstojník a spáchal samovraždu. Nešťastie znova stíhalo nešťastie a preto nebolo divu, že sa jedného dňa ponorka do svojho prístavu už nevrátila …

Summa summarum sa pod titulom „Hlbočina“ na plátna našich kín dostal originálny, dobre prepracovaný hybrid vojnového filmu a hororu, pričom treba povedať, že jeho tvorcovia sa s úskaliami tohto žánrového hybridu vysporiadali nanajvýš tvorivo a úspešne.

Hodnotenie: 90%

Below. USA 2002,105 min. Réžia: David Twohy. Scenár: David Twohy, Lucas Sussman, Darren Aronofsky. Kamera: Ian Wilson. Hudba: Graeme Revell Hrajú: OLivia Williamsová (Claire Paigeová) Chuck Elsworth (pilot), Crispin Layfield (hliadka), Holt McCallany (Loomis), Bruce Greenwood (Brice), Matthew Davis (Odell), Jonathan Hartman (Schillings) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1288

počet prístupov od 10.02.2007: 711575
počet prístupov dnes: 229