Publikácie  Filmové recenzie  Pobrežné správy

Pobrežné správy

Pobrežné správy 1
Pobrežné správy 2
Pobrežné správy 3

Klasická antika poznala tajomné ostrovy šťastia, insulae fortunatae, stratené na opačnej strane Západného oceánu, kam sa podľa tradície odoberali osudom vyvolení ľudia, aby našli pokoj na sklonku svojho života. S týmito mýtickými kúskami pevniny, ktoré v predstavách starých kultúr symbolizovali istý druh raja, má ostrov Newfoundland spoločné iba ak to, že nie je normálnym spôsobom prístupný. Hrdina najnovšieho filmu švédskeho režiséra Lasse Hallströma sa tam síce preplaví normálnou lodnou linkou, ale stane sa tak za okolností, ktoré zmenia jeho exodus na plavbu do krajiny, v ktorej ho napriek súčasnému letopočtu v nástennom kalendári očakávajú legendy o dávnych vykrádačoch lodí, duchoch minulosti a prapodivných kúzlach.

„Toto je správa o niekoľkých rokoch v Quoyleho živote, ktorý sa narodil v Brooklyne a bol vychovaný v nerozlíšiteľnej spleti bezútešných miest na severe“, napísala v úvode románovej predlohy „The Shipping News“ nositeľka Pulitzerovej ceny E. Annie Proulxová. Hallströmov film, ktorý je síce trochu svojráznou adaptáciou, ale plne vystihujúcou atmosféru a posolstvo knihy, je príbehom pasívneho a nevýrazného muža stredného veku, ktorý sa „naučil oddeľovať city od svojho života.“ Hneď v úvode je nutné poznamenať, že Quoyleho protagonista Kevin Spacey vdýchol do tejto osamelej postavy život s charizmou takmer nevídanou, ak si uvedomíme, že budeme takmer dve hodiny pátrať po zmysle života človeka, ktorému by sme pri náhodnom stretnutí v reálnom živote sotva venovali viac ako jeden pohľad.

„Veci sú skrátka dielom náhody a kúzlo života je v tom, ako sa s novými okolnosťami dokážeme vyrovnať“, komentuje filmový príbeh Spacey. Quoyle to naozaj nemá ľahké, keď zistí, že sa jeho svet ocitol v troskách a zrejme ani dovtedy nestál na pevných základoch. Z odkazovača verejného telefónneho záznamníku sa dozvie o samovražde svojich rodičov, cez slúchadlo sa tiež dopočuje o smrteľnej autonehode nevernej manželky Petal, ako aj jej pokuse predať ich dcérku Bunny k ilegálnej adopcii. Dezorientovaný a životom skúšaný muž vzápätí odíde s dcérou a tetou Agnis na Newfoundland, kde začne v jednoduchom a drsnom prostredí rybárskej osady, stojacej akoby na konci samotného sveta, hľadať odpoveď na zásadnú otázku vlastnej identity a zmysle svojho bytia.

Dostane prácu ako reportér v miestnych novinách a vydobyje si skromnú reputáciu stĺpčekom o plavbách rybárskych lodí pod titulom „Shipping News“. S každým článkom dostáva jeho pohľad na životy obyvateľov a pátranie po dávnych koreňoch jeho rodiny novú perspektívu. Do kompozície drsnej scenérie Newfoundlandu povestného svojimi hmlami, zimnými búrkami a bludnými balvanmi na studenými vlnami bičovanom pobreží vkladá režisér Hallström nádhernú arabesku príbehov plných symboliky a odkrývania ľudského vnútra, v ktorých rezonujú striedavo veselé, ako aj temné tóny.

„Doteraz som nikdy nehral takú tichú postavu, ako je Quoyle“, priznáva herec, ktorý svoje nevšedné kvality preukázal aj vo filmoch „Americká krása“ či „Sedem“. „Nie je v nej irónia, ani cynizmus, len tichá bolesť. On nie je človek, ktorý by sa aktívne usiloval niečo meniť. Jemu sa život iba stáva, takže je to úloha založená na reakciách.“

Kevin Spacey je nesmierne presvedčivý v neľahkej úlohe muža usilujúceho sa vymaniť spod ťaživého bremena útrpnej beznádeje k prekonaniu strachu zo života ako takého. Deje sa to iba veľmi pozvoľna a zmenu jeho postoja spočiatku skôr len tušíme z drobných náznakov a epizód, nezriedka príjemne zábavných (spomeňme aspoň scénu s vypúšťaním šarkana či Queyleho prvé dni v redakcii). Julianne Moorová hrajúca s prehľadom Quoyleho novú lásku Wawey nám zase ponúka pohľad do duše osamelej matky mentálne zaostalého chlapca iba veľmi nesmelo prijímajúcej ďalšieho muža do svojho života. Pozoruhodné sú aj ďalšie herecké výkony – Judi Denchovej v úlohe tety Agnis, ktorej život nemálo ublížil, tak podobnej postave Armandy z iného Hallströmovho snímku – „Čokolády“, Cate Blanchettovej ako výstrednej, priam démonickej Quoyleho manželky Petal, či waleského sympaťáka Rhysa Ifansa hrajúceho chlapíka, čo sa na vlastnoručne zhotovenom člne vydal z Brazílie na Manhattan, ale pre nedbalú navigáciu stroskotal na Newfoundlande.

„Pobrežné správy“ nie sú len tak nejakým filmom, sú Hallströmovým hľadaním celuloidovej obdoby grálu, putovaním po mape nášho vnútra, silným, láskavým a intenzívnym prekvapením z odhalenia pozoruhodnosti zdanlivo všedného života, o skrytej bolesti v srdci a – čo je najkrajšie – o zázračnom spôsobe, ktorým to všetko možno zmeniť.

Pretože tento príbeh je viac ako čokoľvek iné rozprávaním o mocnej alchýmii lásky.

The Shipping News, USA 2001, 118 min. Réžia: Lasse Hallström. Scenár: Robert Nelson Jacobs (podľa románu E. Annie Proulxovej). Kamera: Oliver Stapleton. Hudba: Christopher Young. Hrajú: Kevin Spacey (Quoyle), Julianne Mooreová (Wavey Prowseová), Judi Denchová (Agnis Hammová), Scott Glenn (Jack Buggit), Cate Blanchettová (Petal Bearová) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1746

počet prístupov od 10.02.2007: 711526
počet prístupov dnes: 180