Publikácie  Knižné recenzie  Vraky plné pokladov

Vraky plné pokladov

Vraky plné pokladov 1
Vraky plné pokladov 2
Vraky plné pokladov 3

„Na dne zátok, zálivov, morí a oceánov odpočívajú stredoveké karavely a galeóny španielskych a portugalských dobyvateľov, ktoré vo svojich rozpadnutých trupoch pochovali tony peruánskeho zlata i mexického striebra“, napísal známy historik moreplavby, ruský autor Lev Skriagin. „Ťažké fregaty anglických kolonizátorov s nákladom indických drahokamov, africkej slonoviny a ebenového dreva, koráby s perlami, ľahké brigantíny pirátov preplnené nazbíjanými bohatstvami aj moderné parníky s nákladom platiny, zlata, striebra.“

Priznám sa, že som sa na najnovšiu knihu erudovaného autora literatúry faktu Milana Vároša veľmi tešil, aj keď som o nej dozvedel až krátko pred jej prvou prezentáciou priamo od jej autora počas výletnej plavby po Dunaji organizovanej Spolkom slovenských spisovateľov. Rozhovor, príhodne vedený na palube za nie celkom priaznivého počasia sa týkal predovšetkým pokladov ukrytých pod hladinou.

Hľadačom pokladov a podmorským archeológom sa podarilo v priebehu posledných desaťročí objaviť na „podmorských cintorínoch“ mnoho vrakov historických, slávnych, ale aj bezmenných lodí s tajuplným a drahocenným nákladom. Početné Neptúnove poklady vzrušili historikov, i verejnosť, obohatili naše poznanie o minulosti i muzeálne expozície aj keď žiaľ, v mnohých prípadoch putovali nie celkom legálnymi cestami na čierny trh so starožitnosťami a do súkromných zbierok.

Milan Vároš vo svojej knihe „Vraky plné pokladov“ fascinujúcim spôsobom podáva farbisté príbehy o tragédiách desiatok lodí s podpalubím naplneným drahocenným nákladom, z ktorých sa nezriedka vykľuli plachetnice dobyvateľov, pirátske, či vojnové lode. S prehľadom do problematiky zasväteného historika a s erudíciou skúseného publicistu nás v tridsiatich deviatich kapitolách vedie spletitým labyrintom podmorskej archeológie od antických čias až po udalosti najnovšej histórie. Autor sa na svoj najnovší ambiciózny projekt naozaj veľmi dobre pripravil – nečudo, veď úspechy podmorskej archeológie sledoval po dlhé desaťročia. Prvá verzia knihy vznikla už v roku 1984, keďže však v tej dobe nemohol autor v rodnom jazyku publikovať, vyšla v Záhrebe o päť rokov neskôr pod názvom „Olupine zovu“ (Vraky lákajú).

Výsledok je bez akýchkoľvek pochýb: výpravná publikácia doplnená množstvom farebných fotografií je nielen vydareným voľným pokračovaním dvojice autorových azda najpopulárnejších titulov – „Osudy zlatých pokladov“ (1967,1991), či „Poklady smrti“ (1970), ale aj precízne spracovanou, textovo vyváženou publikáciou, spĺňajúcej nároky na kvalitné dielo vedeckej publicistiky. Obsažnosť, presnosť vyjadrovania, literárny rozmer premietajúci sa do atraktivity rozprávania sú devízy, akými táto kniha necháva pozadu i väčšinu cudzojazyčných publikácií na túto tému.

Milan Vároš: Vraky plné pokladov, Mladé letá, Bratislava 2002, 208 s.

aktualizácia: 19.01.2017 | počet zobrazení: 1175

počet prístupov od 10.02.2007: 709350