Publikácie  Filmové recenzie  Piráti Karibiku

Piráti Karibiku

Piráti Karibiku 1
Piráti Karibiku 2
Piráti Karibiku 3

Najnovší film z produkčnej dielne Jerryho Bruckheimera je skutočne dobrodružným príbehom natočeným vo veľkom štýle. Spoznávame v ňom extravagantného pirátskeho kapitána Jacka Sparrowa, ktorý príde o svoju loď zásluhou intrigánskeho korzára Barbossu. Ten zaútočí s práve získanou Čiernou perlou na sídlo guvernéra Jamajky a unesie jedinú dcéru miestokráľa Elizabeth. Jack Sparrow vytvorí s Elizabethiným tajným ctiteľom, kováčom Willom Turnerom podivný tandem, v ktorom sa zmocnia britskej vojnovej lode „Interceptor“ a začnú prenasledovať plavidlo únoscov. Krátko nato vypláva za dvojicou aj Elizabethin snúbenec – nadmieru ambiciózny komodor Norrington. Nikto z mužov stíhajúcich Barbossovu plachetnicu však v tej chvíli ešte netuší, že na ulúpený aztécky poklad, ktorý Barbossa zhromaždil, uvalili kedysi indiánski kňazi strašnú kliatbu, pre ktorú sa „Čierna perla“ mení na prízračnú loď duchov a jej posádka včítane kapitána na živých kostlivcov, uväznených medzi životom a smrťou. Karty osudu sú už však dávno rozdané: Jack Sparrow sa predbieha s Norringtonom a súperia o to, kto prvý dostihne Čiernu perlu pri pobreží zlovestného ostrova Isla de Muerta…

To, že sme sa v tomto roku dočkali revivalu žánru pirátskych filmov bol nepochybne odvážny tvorivý počin. Posledné dva filmy „Ostrov hrdlorezov“ Rennyho Harlina (1995) a „Piráti“ Romana Polanského (1986) totiž nezaznamenali napriek svojim kvalitám úspech, zarážajúci je však predovšetkým fakt, že kritici uprednostnili hodnotové spochybnenie pred očividnou nedostatočnou diváckou percepciou a vo filmografiách ich dodnes spravádza mýtus o „najväčších prepadákoch všetkých dôb“, pričom toto tvrdenie ani jeden z autorov korektne nedokladá.

To bol nepochybne ostrakizmus na aký musel Bruckheimer pri príprave svojho projektu naraziť. Vďaka tvorivému tímu a obsadeniu však „Piráti Karibiku“ v skúške ohňom brilantne obstáli. Stalo sa tak predovšetkým vďaka hereckému výkonu okúzľujúceho Johnyho Deppa. Postava pirátskeho kapitána Sparrowa je nezabudnuteľná: zdá sa, že je naozaj stále opitý, neuroticky gestikuluje a rozpráva z cesty tak, že mu niekedy takmer niet rozumieť – čo je v tomto prípade autorská licencia zvláštneho druhu. Na rozdiel od typov klasických morských vlkov typu Errola Flynna, Douglasa Fairbanksa, či Kabira Bediho sa dostalo Deppovi natoľko voľnosti, že vytvoril image piráta, aký sa v kinematografii doteraz neobjavil, čiastočne vraj inšpirovaný gitaristom Keithom Richardsom z Rollling Stones a animovanou postavičkou Pepeho Le Pewa. „Piráti boli rockovými hviezdami svojej doby“.

Deppovmu výkonu výborne sekunduje austrálsky herec Geoffrey Rush v úlohe starnúceho, ale neumierajúceho korzára Barbossu, uspokojivý je i Orlando Bloom ako odvážny kováč Smith, čo sa však nedá vonkoncom povedať o jeho filmovej partnerke Keire Knightleyovej. Aj keď sa sotva osemnásťročná britská herečka snaží v závislosti od scény striedať vystrašený a odhodlaný výraz v tvári, príliš to nepomáha: výsledok je dosť vágny a bez iskry, čo však, ako sa zdá, nebránilo tomu, aby jej Bruckheimer neponúkol úlohu kráľovnej Guinévry v pripravovanom projekte o živote kráľa Artuša.

Výprava filmu je veľkolepá: filmovalo sa skutočne v Karibiku, na ostrove Sv. Vincenta v súostroví Malých Antíl, asi tristo kilometrov od pobrežia Venezuely. V tamojšej zátoke Wallilabou vyrástli kulisy jamajského prístavu Port Royal, odkiaľ v 17. storočí vyrážali korzári na svoje lupičské výpravy, interiér pirátskej jaskyne na Ostrove mŕtvych vznikol v Disnenyho štúdiách. Stavba podzemného labyrintu trvala päť mesiacov, načo bol čiastočne zaplavený poldruha miliónom litrov vody a „prekliaty poklad“ zase vznikol z niekoľkých ton falošných perál, drahokamov a zlatých nugget, pričom sa u výrobcu objednalo asi milión replík španielskeho strieborného doláru. Osobitným príkladom je použitie lodí zodpovedajúcich realite. Vojnovú loď britského námorníctva zhotovili ako päťdesiatmetrov dlhú kópiu HMS Victoria, zatiaľ čo sa na elegantný dvojsťažník Jacka Sparrowa zmenila replika historickej lode Lady Washingtnon z roku 1789 prenajatá od Americkej námornej spoločnosti. Za zmienku stojí i to, že Bruckheimer angažoval v tíme dvoch odborných poradcov a naslovovzatých expertov na dejiny pirátstva Petera Twista a Davida Cordinglyho.

Viac ako šesťsto technicky bezchybných trikových sekvencií realizovaných ILM ponúka efektné zážitky, či už ide o šermiarske súboje s nemŕtvou posádkou alebo pochod živých mŕtvol po morskom dne za ďalšou korisťou, použitých vďaka režisérskemu prístupu Gore Verbinského s mierou a kombinujúcich takmer strašidelné momenty s bláznivým humorom vo vyváženej symbióze.

S „Pirátmi Karibiku“ dostávame ku zrakovej degustácii všetko to, čo čím si v žánri dobrodružných kostýmových filmov získavali srdcia divákov od päťdesiatych rokov minulého storočia francúzski filmári: vzrušujúci, napínavý, miestami humorný príbeh, v ktorom nemôžu chýbať odvážne plány, osudové momenty, výpravné námorné bitky s cvendžaním kordov i salvami delostrelectva, puto romantického vzťahu, prekliaty poklad, cvičená opička, hovoriaci papagáj a fľašky rumu. To, že sa „Prekliatie Čiernej perly“ nestalo ďalším filmom potopeným pod znamením čiernej vlajky s hnátmi a lebkou môže i do budúcnosti znamenať, že sa môžeme tešiť i na ďalšie pokračovania.

Hodnotenie: 100 %

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. USA 2003. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio. Kamera: Dariusz Wolski. Hudba: Klaus Badelt. Hrajú: Johnnny Depp (Jack Sparrow), Geoffrey Rush (Barbossa), Orlando Bloom (Will Turner), Keira Knightleyová (Elizabeth Swannnnová), Jack Davenport (Norringtonn) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1153

počet prístupov od 10.02.2007: 710076
počet prístupov dnes: 145