„I´ll be back“, sľuboval Arnold Schwarzenegger vo vyhliadke návratu azda svojej najslávnejšej filmovej postavy a jeho comeback v titule „Terminátor 3: Vzbura strojov“ rovných dvanásť rokov po premiére druhého dielu s rozpočtom navýšeným na 185 miliónov dolárov a viac ako šiestimi stovkami digitálnych sekvencií predstavuje naozaj veľkolepé pokračovanie.
Tentoraz si na stoličku režiséra namiesto Jamesa Camerona zasadol Jonathan Mostow („Únos“, „Ponorka U-537“), ktorého tvorivému tímu dvojica dovtedy natočených filmov pripadala inšpirujúca aj k ďalšiemu tvorivému počinu: „Všetky postavy sú o desať rokov staršie. Keď sme naposledy videli Johna Connora, bol ešte teeneger. Teraz je mu cez dvadsať, žije úplne sám, totálne izolovaný od civilizácie, a ako jediný človek tuší, že ľudstvo v
budúcnosti očakáva niečo strašné.“
Dekádu po odvrátení hroziacej nukleárnej katastrofy žije teda John Connor bez domova, práce, bez účtu i mobilného telefónu, aby znemožnil všemocnej elektronickej sieti Skynet vystopovať svoju identitu. Z tieňov pochmúrnej budúcnosti však vystúpi jeden z najvražednejších strojov Skynetu: T-X, android v ženskej podobe, vybavený nielen schopnosťou prijímať podobu akéhokoľvek človeka a výhodou svojej umelej inteligencie, ale aj celým arzenálom zbraní od plameňometu po plazmovú pušku. Napriek svojej zdanlivej krehkosti sa jedná o viac ako rovnocenného protivníka starého modelu T-800 vyslaného do minulosti k záchrannej misii.
Zatiaľ čo prvý film Jamesa Camerona predstavoval prielom v spojení hraných výkonov a trikov založených na postupoch animatroniky, druhý z roku 1991 priniesol efektné prepojenie s počítačovou grafikou, Mostovow film predstavuje solídnu ukážku toho, ako dokáže práca kaskadérov, pyrotechnické efekty a striedme narábanie s technikou morphingu pôsobivo prekonať aj v mnohých filmoch samoúčelne použité digitálne efekty. Okrem štýlovej naháňačky s mamutím cestným žeriavom so ženským androidom ovládajúcim navyše aj niekoľko policajných vozidiel „na diaľku“, všemožnej demolácie dopravných prostriedkov a budov, sa dočkáme aj Arnoldovej eskapády na motorke, požiarnickom vozidle, na háku žeriava, aby sme si vychutnali neodmysliteľnú prestrelku s policajným komandom na cintoríne, či záverečnú scénu posledného zápasu smrtiacich strojov.
Mimoriadne efektné sú aj scény pri ktorých zápasia postavy Arnolda a Lokenovej – subtílna nórska modelka v koženej kombinéze a topánkach na vysokých opätkoch ako T-X preráža mohutným T-800 steny toalety, akoby boli z papiera a divák vďaka bravúrnemu remeslu Stana Winstona, ani na okamih nepochybuje o ničivej elegancii tejto krásavice.
Čo sa týka hereckých výkonov, napĺňajú plne ambície vkladané do jednotlivých postáv – včítane Schwarzneggerovho minimalizmu, ktorý ale v tomto prípade stopercentne sedí. Nick Stahl plne (pokiaľ aj nie viac) nahrádza v úlohe Johna Connora Edwarda Furlonga, Claire Danesová takisto zvláda svoju úlohu s prehľadom.
S tretím pokračovaním Terminátora sa tak k divákom dostáva akciou nabité sci-fi, elegantne zapadajúce do mytológie minisérie, film pôsobiaci ako mierny remake dielov predchádzajúcich, obohatený o svojrázny humor a dokladujúci, že invencia sa nemusí opotrebovať ani pri treťom pokračovaní príbehu.
Hodnotenie: 100 %
Terminator 3: Rise of the Machines. USA/Veľká Británia/Japonsko/Nemecko/Austrália 2003, 103 min. Réžia: Jonathan Mostow. Scenár: John Brancato, Michael Ferris. Kamera: Don Burgess. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Arnold Schwarzenegger (T-800), Nick Stahl (John Connor), Claire Danesová (Kate Brewsterová), Kristanna Lokenová (T-X) a i.