Tí druhí

TÍ DRUHÍ 1
TÍ DRUHÍ 2
TÍ DRUHÍ 3

„Tí druhí“ sú názvom pozoruhodného mysteriózneho thrilleru a to hneď vo formáte, ktorý na filmovom plátne nevidíme až tak často. Príbeh budiaci celé spektrum hrôzy, pozvoľna sa zakrádajúca tieseň, či úľak a šok – to všetko sú suverénne atribúty filmu, ktorý po hollywoodských scenároch plných vrieskajúcich amerických školáčok skutočne pôsobí ako zjavenie „z druhej strany“ s temným a pôsobivým posolstvom. Pokiaľ Howard Phillips Lovecraft už v roku 1939 vymenoval medzi základnými hrôzostrašnými momentmi používanými v tajomných príbehoch „neprirodzený život prebývajúci v nejakom dome“, či „neprirodzené súvislosti medzi životmi rôznych osôb“, chilský režisér a scenárista Alejandro Amenábar ctí o viac ako polstoročie neskôr tie najlepšie tradície žánru. Vďaka tejto tvorivej metóde a skvelému hereckému výkonu sa Nicole Kidmanová v úlohe frustrovanej neurotickej matky žijúcej v opustenom dome veľmi priblížila ku archetypu "elegantných hrdiniek Hitchcockových filmov.

Dej filmu začína hneď po skončení druhej svetovej vojny, niekedy na jeseň 1945 a odohráva sa na vidieckom sídle na ostrove Jersey pri pobreží Normandie. Spočiatku sa príbeh rozohráva vo variácii na tému Strašidelného domu, ako ho poznáme už od čias Charlesa Dickensa – humorné tóny tu však bezo zvyšku nahradili temné tóny, ktoré rozochvievajú diváka už od prvého momentu. Grace po odchode svojho manžela na front, už niekoľko rokov vychováva svoje na svetlo alergické deti Anne a Nicolausa za svitu petrolejok v temnom dome, ktorého okná musia byť po celý čas zastreté ťažkými závesmi a žiadne dvere nesmú byť odomknuté, pokiaľ neboli uzavreté tie predošlé. Neradostný život mladej ženy, ktorej život v šere komplikujú mnohé bezpečnostné pravidlá a starosť o choré deti, má uľahčiť príchod nového služobníctva – pestúnky, záhradníka a nemej slúžky, ktorí v jedno včasné ráno zaklopú na bránu domu, ale ako sa zdá, od tej chvíle už je iba máločo v poriadku.

V prvej polovici filmu režisér citlivo a s nadhľadom využíva klasické žánrové rekvizity: nevysvetliteľný plač vo vedľajšej miestnosti, šepoty v prázdnej izbe, neviditeľné ruky, ktoré hrajú na klavír, či zamknuté dvere, ktoré sa sami od seba otvárajú. Klaustrofobická tieseň doliehajúca z večne zatemneného domu, podivné správanie služobníctva, či prísny postoj Grace, nútiacej svoje deti memorovať náboženské texty – to všetko je len znepokojivé prelúdium do naozajstnej symfónie desu. Momentom, kedy sa hrozivá atmosféra vystupňuje do zlovestne konkrétnej podoby je chvíľa, keď Grace pri pátraní po ponurom a rozľahlom dome objaví v podkroví spomienkový, do kože viazaný album plný zažltnutých fotografií ľudí z minulého storočia, ležiacich na lôžku so zatvorenými očami, akoby spiacich, pravda až do momentu, kedy sa Grace nedozvie, že ide o portréty mŕtvych.

Dej príbehu sa takmer celý odohráva v dome, ktorého osamelosť na vojnou vyľudnenom vidieku zdôrazňuje všadeprítomná, hustá hmla. Svetlo, inde symbolizujúce bezpečie po hrôzach noci, je v tomto príbehu nástrojom tortúry, keďže dotyk so slnečnými lúčmi Anne a Nicolausovi rizikom neodvratnej smrti. Takmer prízračná scéna s návratom manžela Charlesa zjaviaceho sa v kúdoloch hmly na ceste vedúcej k domu, kamenné náhrobky pod kopami lístia v odľahlom kúte záhrady, či objav desivej fotografie v izbe pre služobníctvo graduje do šokujúcej pointy spätne invertujúce dovtedajší pohľad diváka na uplynulý dej.

„Tí druhí“ je filmom, pri ktorom sa vás strach viac ako sto minút dotýka ľadovými prstami a to hlavne vďaka tomu, že pracuje priamo vo vašom podvedomí spôsobom spoľahlivo obchádzajúcom akékoľvek hororové klišé. Prirovnávať nie je v tomto prípade práve najľahšou úlohou, ale ak si v nostalgii za Hitchcockom vyberiete to najlepšie zo „Šiesteho zmyslu“ M. Nighta Shyamalana, či „Prízrakov Helen Walkerovej“ Toma McLoughlina a pridáte filmové novátorstvo doteraz prakticky neznámeho chilského režiséra Alejandra Amenábara, získate aspoň približnú esenciu toho, čo môže prinavrátiť hororový žáner k jeho prapôvodným koreňom.

The Others, Španielsko/USA 2001, 101 min., Scenár a réžia: Alejandro Amenábar, Kamera: Javier Aguirresarobe Hrajú: Nicole Kidmanová (Grace), Fionnula Flanaganová (Bertha Millsová), Alakina Mannová (Anne), James Bentley (Nicolas), Eric Sykes (Edmund Tuttle), Christopher Eccleston (Charles) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1738

počet prístupov od 10.02.2007: 711583
počet prístupov dnes: 237