Znamenia

Znamenia 1
Znamenia 2
Znamenia 3

Mysteriózny sci-fi thriller z dielne tvorcu „Šiesteho zmyslu“ režiséra a scenáristu indického pôvodu M. Nighta Shyamalana „Znamenia“ sa odohráva v jednom zo zapadnutých okresov amerického štátu Pennsylvánia. Reverend Graham Hess, ktorého manželka prišla o život pri autonehode sa vzdáva kňazského povolania a živí sa ako farmár v spoločnosti svojich detí a brata Merrila. Jedného rána sa na kukuričnom poli objaví gigantický, stopäťdesiat metrov dlhý piktogram. Ide o podivný žart neznámeho vtipkára? Posolstvo? Výstrahu? Zvieratá na okolí sa začnú správať zvláštne, množia sa prípady útoku vystrašených psov na vlastných majiteľov. Zatiaľ čo televízne stanice hlásia hodinu za hodinou objavenie sa podobných obrazcov po celom svete začína pribúdať mnoho znepokojivých otázok: Kto ich vytvára a čo sa pokúša oznámiť? Ide o gigantický, dobre a v širokom meradle zorganizovaný podvod? Prekvapivé a neočakávané poznanie, ktoré je pre niekdajšieho reverenda a milióny ľudí tvrdou previerkou jeho presvedčenia ústi do šokujúceho záveru, že ide o znamenia poslednej fázy prípravy k invázii vesmírnych okupantov na našu planétu v štýle Wellsovej „Vojny svetov“.

„Znamenia“ sú pôsobivým filmom nielen v psychologickej rovine výkladu, ale aj v spôsobe akým prenášajú realitu nadprirodzena do nášho každodenného sveta. Docení to predovšetkým tá časť divákov, ktorá – podobne ako autor tohto príspevku – mala možnosť stáť uprostred obilného poľa a neveriacky pozerať na tajomný obrazec pod svojimi nohami. Ale aj tí ostatní, pokiaľ nepatrili k turistom, ktorí sa v posledných rokoch hrnuli v letných mesiacoch do južného Anglicka, určite videli zábery týchto zvláštnych obrazcov v televíznych správach alebo v novinách. Objavujú sa obyčajne cez noc na poliach pomerne vzdialených zvedavým očiam. Vďaka tomu podnietili predstavivosť miliónov: pre širokú verejnosť, od expertov cez mystikov a vyznávačov mimozemského života až po umelcov hľadajúcich inšpiráciu. Kruhy sa stali ôsmym divom sveta záhad.

To, že s týmto námetom Shyamalan naložil inak ako by to urobil pop-cornový sci-fi žonglér formátu Rolanda Emmericha sa dalo očakávať: v jeho filme nejde ani tak o konfrontáciu s cudzou, agresívnou formou života ako o hlbokú, osobnú drámu muža rozorvaného stratou milovanej ženy, nachádzajúceho bolestne a proti vlastnej vôli vieru zoči-voči neznámej a ťažko predstaviteľnej hrozbe, siahajúcej po životoch jeho najbližších. „V skutočnosti je to o ľudských citoch, ktoré boli spustené nadprirodzenou udalosťou“, zhodnotil M. Night Shyamalan. Vo svojom filme sa sústredil predovšetkým na správanie sa ľudí v medznej situácii, na vykreslenie ich paniky a narastajúceho strachu. Zhruba do dvoch tretín filmu nie je jasné, či mimozemšťania naozaj existujú: dočkáme sa len krátkeho záberu na tmavú, rozmazanú postavu na obrazovke televízora, ktorý sleduje Grahamov brat Merril počas spravodajskej relácie, neľudskej ruky šmátrajúcej pod dverami, či nohy mihnúcej sa medzi stonkami kukurice.

Z domu a najbližšieho okolia farmy sa vzdialime iba málokedy. Pozoruhodný je predovšetkým spôsob akým kamera Takeho Fujimota sníma prostredie a postupne zhmotňuje neodvratne prichádzajúci des: dlhé, chladné a odťažité zábery okolia, podhľady evokujúce detské vnímanie, dramatická dynamika pri strácaní sa a behu postáv v zelenom bludisku kukuričných stvolov. Pocit ohrozenia a strachu sa v mysli diváka koncentruje zo zdanlivo všedných vecí: zo štekotu psov, vlnenia kukurice vo vetre, šumenia stromov, či absencie hudby. „V Znameniach sú miesta, ktoré by sa normálne podfarbili strašidelnou muzikou. My sme sa ale radšej rozhodli oživiť len zvuky“, vysvetľuje hudobný skladateľ James Newton Howard. Za zmienku stojí skutočnosť, že Howard od úvodných titulkov komponoval hudbu ako originálnu variáciu na hudobný sprievod Bernarda Herrmanna z Hitchcockovho filmu „Psycho“.

Keď sme už pri tom, hitchcockovský typ thrilleru azda najviac poznačil najnovší Shyamalanov projekt, ktorý sotva možno jednoznačne rámcovo zaradiť. Jeho sila spočíva v dôslednom budovaní atmosféry ohrozenia, strachu a desivých zistení, napínajúcej naše nervy až ku prasknutiu. Už pri písaní scenára myslel tvorca na obsadenie hlavnej úlohy Melom Gibsonom, čo je možno veľkým prekvapením pre tú časť filmových kritikov odmietajúcich uznať jeho nesporné kvality ako charakterového herca – jeho výkon bol bez pochýb mimoriadne presvedčivý, podobne ako aj Joaquina Phoenixa, ktorý na poslednú chvíľu nahradil Marka Ruffala.

Znamenia (Signs, USA 2002), Réžia a scenár: M. Night Shyamalan, Hrajú: Mel Gibson (Graham Hess), Jacquin Phoenix (Merril Hess), Abigail Breslinová (Bo Hessová), Rory Culkin (Morgan Hess), M. Night Shyamalan (Ray Reddy) Kamera: Tak Fujimoto, Hudba: James Newton Howard

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1653

počet prístupov od 10.02.2007: 710199
počet prístupov dnes: 268