Čo sa s nami stane po smrti? Ako vyzerá onen príslovečný svet na druhej strane? A budeme vôbec žiť po ukončení našej pozemskej púte? To sú nepochybne otázky, ktoré človeka fascinujú oddávna. Kniha, ktorá svojho času patrila v nemecky hovoriacich krajinách k bestsellerom sa od svojho prvého vydania v polovici sedemdesiatych rokov minulého storočia zaradila medzi dnes už klasické tituly a k našim čitateľom sa dostáva v aktuálnom edičnom počine nakladateľstva Grada. Jej autor, dnes už zosnulý Johannes Hemleben (1899–1984) vyštudoval prírodné vedy, ale svoj život nakoniec zasvätil predovšetkým duchovnej práci v pre kresťanskú komunitu. Ako autor sa stal známy predovšetkým biografiami Theophrasta Paracelsa, Galilea Galileiho, Charlesa Darwina, Teilharda de Chardina či Rudolfa Steinera, v ezoterických kruhoch však knihami vydavateľstva Urachhaus – „Človek a jeho pozemský osud“ (1974), „Prvopočiatok a cieľ – spoločná cesta Zeme a človeka“ (1976) a „To sme nechceli – zmysel a tragika prírodovedy“ (1978). V obsiahlej štúdii „Onen svet“ s podtitulom „Predstavy ľudstva o živote po smrti od Egyptskej knihy mŕtvych po súčasnosť“ sa k nášmu čitateľovi dostáva nielen hodnotná rekapitulácia starých textov a predstáv, ale aj strhujúce svedectvo o zážitkoch blízkej smrti či výskumoch v oblasti parapsychológie.
Duchovná bezradnosť Európy
Európu v priebehu minulého storočia, práve tak ako aj v súčasnosti
zaplavujú rozmanité spirituálne ponuky Východu i Západu. Predovšetkým
z Ázie sa na nás valia nespočetné obmeny jogínskych učení
vychádzajúcich z budhizmu – od relaxačných cvičení cez
transcendentálnu meditáciu až po množstvo „zaručene účinných“ rád
pre cvičenie tela a mysle za účelom „duchovného vývoja“. To však
podľa Johannesa Hemlebena zákonite muselo vniesť do duchovnej dimenzie
Starého kontinentu ťažko zvládnuteľný zmätok: „Úspešnosť agitácie
z Východu i Západu ukázala strašnú bezmocnosť dnešného Európana.
Pokiaľ si uvedomíme, že sa európsky duch vyvíjal pod patronátom veľkých
gréckych filozofov Platóna, Aristotela a ranej kresťanskej spirituality so
starozákonným pozadím, je táto situácia ťažko pochopiteľná. Veď
silnejším ako všetka spirituálna tradícia sa ukázal byť duch
materializmu, nesený exaktnými prírodnými vedami. Dnes ovláda a utvára
život globálna ciivilizácia, ktorá vyšla z Európy. Ako priemysel a
technika formuje tvár ľudí a krajín. V pomerne krátkej dobe boli
nivelizované zemepsiné a kultúrne rozdiely medzi národmi.“ Tento
rozhodujúci obrat od života zakoreneného v stredoveku, ktorý nám odkázal
mnohé tradície len pozvoľna sa rozplývajúce v priebehu stáročí,
v posledných dekádach omnoho búrlivejšie, ako si vôbec dokážeme
predstaviť, ku globalizáciou kypiacemu spoločenského životu modernej doby
neprebieha bez zložitého zápasu, čo však autora v žiadnom prípade
neprivádza k pesimizmu a dešpektu: „Zaplatili sme stratou všetkých
starých väzieb, tisícročné názory boli zasiahnuté v samotnej svojej
podstate. Aj ľudské vedomie o onom svete (večnom, nadzmyslovom) prešlo
zmenou. V priebehu stáročí sa vytrácalo, zatiaľčo pribúdalo vedomie
o svete tunajšom (pominuteľnom, zmyslovom). Napriek tomu je potrebné pevne
trvať na tom, že nadobudnutie súčasného jasného vedomia je ziskom, pre
ktorý sa strata tradícií vyplatila. Všetky cesty k novému vedomiu o onom
svete musia byť preto zodpovedané získaným vedomím sveta terajšieho.“
A práve na túto náročnú výzvu sa Johannes Hemleben dôkladne pripravil.
Vo svojej knihe totiž podáva súhrnný historický popis myšlienok ľudstva
na tému posmrtného života za neutíchajúceho pátrania po pravde z pozície
súčasného vedomia. Nadľudská úloha, ak budeme o tom premýšľať, autor
si však nekládol za cieľ (aj tak sotva splniteľný), aby bol jeho prehľad
úplný. Skromnejšou, napriek tomu však rešpekt budiacou ambíciou jeho diela
ostáva reprezentatívny výber svedectiev zo všetkých kultúrnych dôb a
výroky ich autorov tak, aby sme dokázali identifikovať základný charakter
európskeho myslenia o svete „za prahom“ pozemskej skutočnosti.
Hemlebenovo bádanie o smrti
Snaha o poznanie podstaty smrti a porozumeniu otázke záhrobného života je
stará ako ľudstvo samo. Až do doby, kedy nedošlo k búrlivému rozvoju
prírodných vied, boli „nebesá“, tak obdivované stredovekými metafyzikmi
jasné a priezračné, preto sa všeobecne nespochybňovala realita posmrtného
bytia. Nástupom exaktného poznávania sveta od štruktúry atómov až po
vzdialené galaxie sa však „duchovný“ horizont zatemnil a v miere,
v akej sa tunajší svet objasnil sa ten druhý pre naše vedomie uzavrel za
zdanlivo neprekonateľnú hranicu. „Každá hranica má svoje tam a tu,“
píše Johannes Hemleben. „To platí vo fyzickej rovnako ako aj v duchovnej
oblasti. Hovoríme o hraniciach vo všetkých nám známych vrstvách bytia.
Pokiaľ človek nepozná svoje hranice, či už hranice so susedovou záhradou
alebo hranice vlastných síl, pocíti následky. Prekračovanie hraníc
podlieha zvláštnym zákonom. Kto na ne dostatočne nedbá, vydáva sa do
nebezpečenstva.“ V tom môžeme s autorom vrelo súhlasiť – moderný
človek je spravidla spokojný, ak svoj život vníma medzi hranicami narodenia
a smrti, ako určitú, časom vymedzenú enklávu bytia. Otázky typu „Čo
bolo pred narodením?“, „Čo bude po smrti“ sa v našej mysli síce
objavujú, ale väčšinou ich odsúvame do úzadia alebo na ne iba povrchne
zodpovedáme: „Dodajme, že v predstavách o živote po smrti sa príliš
ľahko môže želanie stať otcom myšlienky. Čo však platí pre
prírodovedca, je samozrejme vyžadované aj od toho, kto chce poznať onen svet
na druhom brehu. Je to objektívna vecnosť, vecná objektivita voči veci
samotnej. Dejiny takzvaného špiritizmu ponúkajú dostatok príkladov, aká
ťažká je dnes pre človeka takáto myšlienková disciplína. Bez nej je
objektívna náuka o zomretých nemysliteľná.“ A práve kniha nemeckého
autora je takýmto vecným zamyslením nad objektívnosťou poznania toho, čo
tradície hovoria o našom osude na „onom svete“.
Odkiaľ a kam kráčame
Je iba prirodzené, ak si kladieme príslovečnú otázku odkiaľ a kam
kráčame. Odpoveď, že ľudský život prebieha od narodenia do smrti je
pritom vymedzená empíriou v pozemskom svete. Johannes Hemleben však
presvedčivo argumentuje, že náš tunajší život nemôžeme riadne
preskúmať bez vnímania sveta večného, ktorý v ňom pôsobí. Podľa neho
je každý človek tu na zemi vyjadrením nadzmyslového sveta uprostred
zmyslového bytia. „Nebo“ a „peklo“ sú stavmi života po smrti, pričom
nemusíme nevyhnutne zomrieť, aby sme zakúsili onen svet chápaný práve
v týchto dvoch antagonistických polohách: „V nás a prostredníctvom nás
je oboje na zemi prítomné.“
Ako ezoterický prúd aj v západnom myslení podľa Hemlebena existovalo vždy poznanie, že cieľom posmrtného života duše nie je zotrvávať v blaženosti na onom svete tak dlho, ako bude existovať pozemský svet. Upozorňuje, naopak, na vieru v to, že sa vyvíjajúci človek objavuje na zemi opakovane, aby sa stával skúsenejším, zrelším a uvedomelejším. Túto myšlienku potom dokumentuje na textoch Egyptskej knihy mŕtvych, ako aj u Homéra, ktorého si starovek ctil podobným spôsobom ako stredovek kresťanských svätcov. Svedčia o tom mramorové busty, ktoré zobrazujú Homéra ako „slepého veštca“, pretože podľa názoru antických filozofov sa slnečné svetlo tohto sveta uzatváralo človeku, ktoré mu bola daná schopnosť vnútorným zrakom sledovať život a utrpenie tieňov ľudských bytostí v podsvetí. Podobný motív o mnoho stáročí neskôr využije aj Goethe, ktorého Faust v okamihu smrti oslepne, aby sa pred ním otvoril úplne iný svet.
Kniha ďalej pokračuje zmienkami o „druhom svete“ obsiahnutými
v Starom zákone – kto sa však domnieva, že tu objaví početné
svedectvá o záhrobí dospeje spolu s autorom k prekvapujúcemu zisteniu,
že o živote po smrti sa tam nachádza iba veľmi málo: „Náboženstvo a
zbožnosť Izraelitov boli obrátené k národu a zemi. Ich Boh bol bohom ich
národa, pokrvnosti a posvätnej pôdy, ktorú prisúdil vyvolenému ľudu.
Prejsť smrťou znamenalo pre žida spojiť sa opäť s otcami a
praotcami.“
Významnou postavou v Hemlebenových úvahách je antický filozof Pythagoras
zo Samosu, všestranný génius stojaci na hranici vekov, ktorého podobu nám
v školských laviciach žalostne zredukovali iba do podoby autora základnej
vety euklidovskej geometrie: „Ako zasvätenec starých mystérií a ako
samostatný mysliteľ zhromaždil okolo seba žiakov ezoterickom ráde, ktorý
bol udržiavaný náukou, obradmi a príkazom zachovávania tajomstiev. Napriek
tomu do okolia prenikali pytagorejské myšlienky, ktoré boli uchované
budúcim generáciám. Tak Pytagoras hlásal tiež starú, indickú, Buddhom
obnovenú náuku o „sťahovaní duší“. Žiadny jednotlivý človek nežije
medzi zrodením a smrťou iba jedenkrát, ale sa po určitej dobe znova
narodí.“
Táto náuka bola kresťanstvom oficiálne zamietnutá, dodnes je však väčšinou ľudstva pridŕžajúceho sa východných tradícií po tisícročia uznávaná za pravdu. A tak sa nemecký osvietenecký filozof Gotthold Lessing s odkazom na túto pôvodnú samozrejmosť človeka vo svojej „Výchove ľudského pokolenia“ z roku 1780 právom mohol spýtať: „Je táto hypotéza preto taká smiešna, že je jedno z najstarších? Pretože ľudský rozum, skôr ako ho rozptýlilo a oslabilo sofistické balamutenie, tomu ihneď prepadol?“
Neznáma púť do večnosti Hoci doktrína o prevteľovaní bola cirkevnými kruhmi potláčaná ako kacírske učenie, mnoho mysliteľov v novoveku sa ku reinkarnácii hlásilo – spomedzi nich spomeňme napríklad Giordana Bruna, Gottholda Lessinga, Johanna Wolganga Goetheho, Francoisa Maria Voltaira, Christiana Morgensterna či Rudolfa Steinera, čo Johannes Hemleben ilustruje v jednotlivých kapitolách pútavým a názorným rozprávaním.
Opačne k názoru východnej mystiky o rozplynutí duše vo
všeobjímajúcej nirváne prijíma západná kultúra evolúciu ľudstva
v zmysle rastu individuálnej osobnosti. Dosiahnutie takéhoto náročného
cieľa však podmieňuje prekonaním egoizmu nezištnosťou, aby sa dosiahla
vzájomná harmónia ľudského spoločenstva, čo považuje autor „oného
sveta“ za zásadné: „Takto môže ríša, ktorá nie je z tohto sveta,
napriek tomu v tomto svete pôsobiť. Pokiaľ ale v ďalekej budúcnosti tento
svet zanikne, musí mať vyzretý človek takú schopnosť, aby vybudoval nový
svet, nové nebo a novú zem. Podľa Jánovej apokalypsy je to svet, v ktorom
už niet smrti a v ktorom nový človek sám tvorivo pôsobí. Avšak je to
perspektíva budúcnosti, ktorá má s populárnou vierou v pokrok málo
spoločného. Kto premýšľa apokalypticky, tiež vie, že moc smrti a mocnosti
pekiel neopustia pole bez boja. Preto je potrebné počítať s tým, že
prichádzajúce storočia nebudú o nič pokojnejšie ako to naše a tie
minulé.“
To však nie je dôvod k dešpektu a pesimizmu. Hlboký a potešujúci odkaz
Hemlebenovej knihy spočíva predovšetkým v tom, aby sa každý človek
naučil prekonávať pocit neužitočnosti svojej existencie a viedol život sub
specie aeternitatis, teda zo správne chápaného hľadiska večnej existencie
na zemi. Na nudu a nedostatok dramatičnosti si pritom akiste nebude musieť
sťažovať.
Miloš Jesenský
Hemleben, Johannes: Onen svět. Představy lidstva o životě po smrti od Egyptské knihy mrtvých po současnost. Z nemeckého jazyka preložil Karel Dolista, Grada Publishing, Praha 2011, 264 strán.