Publikácie  Knižné recenzie  Tajný ostrov templárov

Tajný ostrov templárov

Tajný ostrov templárov 1
Tajný ostrov templárov 2
Tajný ostrov templárov 3

„Tajný ostrov templárov“ s podtitulom „Rytieri, kňaz a poklad“ je excelentnou ukážkou toho subžánru vedecko-populárnej literatúry, ktorý možno označiť za „historickú detektívku“ jednak z hľadiska námetu, ako aj popisu niekoľkoročného dobrodružného pátrania podniknutom dvojicou autorov – Erlingom Haagensenom a Henry Lincolnom. Ich spoločná publikácia predstavuje naozaj veľkolepú syntézu poznatkov a zistení, zahalených do aury mystéria, pričom mapuje obdobie do viac ako tisíc rokov vzdialenej minulosti, aby v konfrontácii s moderným výskumom poskytla odpovede jednej z najviac znepokojivých záhad stredovekej histórie.

Žiaden z pisateľov nie je pritom v tomto odbore v nijakom prípade nováčikom. Erling Haagensenn je známym filmovým producentom, s kontom čítajúcim niekoľko stoviek televíznych dokumentov. V roku 1992 vyrobil a režíroval štvordielny seriál „Tajomstvo templárskych rytierov“ svetovo uvedený na kanáli Discovery. „Tajný ostrov templárov“ sumarizuje jeho viac ako dekádu trvajúce výskumy v spolupráci s Henry Lincolnom. Ten sa podobne už viac ako tri desaťročia zaoberá výlučne koncipovaním historických scenárov a publikácií s dobrým umiestnením na rebríčku bestsellerov ako je napríklad „Kľúč k posvätnému obrazcu“, „Mesiášske dedičstvo“, či „Svätá krv a svätý grál“ (v autorskej spolupráci s Richardom Leighom a Michaelom Baigentom

V centre pozornosti autorského tandemu sa v jedenástich kapitolách ocitajú zaujímavé korelácie medzi stredovekou Škandináviou, Francúzskym kráľovstvom a križiackymi štátmi v Svätej zemi. Kniha sa snaží poodhaliť prísne strážené tajomstvo zväzujúce v dvanástom storočí úsilie cisterciánskeho opáta a iniciátora krížových výprav Bernarda z Clairvaux, veľmajstra rádu templárskych rytierov Bertranda de Blanchefort a dánskeho biskupa Eskila, úsilie uchovať pred zrakmi nepovolaných a rukami nezasvätených kultový poklad obsahujúci najposvätnejšie artefakty kresťanstva. Ich hľadanie vedie cez dejiny a územie Európy až ku biblickým udalostiam v oblasti starovekej Palestíny, k dnes už aj medzi odborníkmi takmer zabudnutým okolnostiam archeologickej expedície prekopávajúcej podzemné priestory pod Dávidovým mestom, aby tak zopakovala osem storočí staré pátranie templárov. To, čo objavili vedie na ostrov Bornhol, nepatrný kúsok pevniny tridsaťkrát pätnásť kilometrov ležiacom v Baltskom mori. Jeho pätnásť stredovekých kostolov a stovky vztýčených monumentov rozmiestnených podľa pravidiel posvätnej geometrie pozorovateľnej iba zo vzduchu ilustrujú nielen nevídanú obratnosť v zememeračstve, geometrii a matematike, ale predstavujú možno aj kľúč k objaveniu legendárneho svätého grálu.

Zistenia Erlinga Haagensena a Henryho Lincolna rovnako kladú otázku, akého druhu je mystérium spájajúce legendami opradenú dedinku Rennes-le-Chateau vo francúzskych Pyrenejach a staroveké tunely vyhĺbené pod horou Sion v Jeruzaleme? A čo sa vlastne snažili ukryť za cenu nesmierneho snaženia templárski rytieri?

Text knihy je – v miere azda nadštandardnej – obohatený o bohaté dodatky, registre, plány, analytické rozbory a náčrty ilustrujúce a dokazujúce základnú myšlienku autorov v kontraste s doteraz vládnucou paradigmou:

„Naša história nás učí uvažovať o našich predkoch ako o ľuďoch, ktorí žili v nevedomosti, topili sa v poverách, chýbalo im naše osvietené vedecké poznanie sveta okolo nás“, dočítame sa v úvode. „Naše znalosti považujeme za tvrdo vydobyté plody generácie mysliteľov, z ktorých každý staval na objavoch predchádzajúcich vekov, postupne poznával divy a zložitosti nášho vesmíru. Je pre nás len veľmi ťažké si predstaviť, že nejaká neznáma a zabudnutá kultúra mohla kedysi disponovať chápaním a vedením, ktorým bolo dovolené upadnúť do zabudnutia a ktoré sme sa my museli znovu prácne naučiť“.

Vydaním knihy „Tajný ostrov templárov“ sa do rúk čitateľov v našich zemepisných končinách dostáva nevšedná publikácie obohacujúca problematiku interpretácie stredovekých mystérií skutočne veľmi originálnym spôsobom.

Haagensen, E. – Lincoln, H.: Tajný ostrov templářu. Rytíři, kněz a poklad. BB art, Praha 2003. 252 s.

aktualizácia: 18.01.2017 | počet zobrazení: 1124

počet prístupov od 10.02.2007: 711929