Publikácie  Filmové recenzie  Chaplinov Diktátor

Chaplinov Diktátor

Chaplinov Diktátor 1
Chaplinov Diktátor 2
Chaplinov Diktátor 3

V rámci „Projektu 100“ bol aj na našu filmovú klubovú scénu uvedený 63 rokov starý, napriek tomu aktuálny film Charlieho Chaplina „Diktátor“, v ktorom legendárny americký komik naplno využil nielen svoje herecké, ale aj režisérske schopnosti. Tvorcov prvý úplný zvukový film je nielen veľkolepou syntézou Chaplinovej tvorby, s novými gagmi a situáciami, ale aj predznamenáva rozlúčku s imadžom dovtedajšieho, groteskného Charlieho.

Vznik tohto filmového príbehu nebol ani zďaleka jednoduchý – v čase, kedy ho Chaplin pripravoval pod kryptonymom „produkcia č. 6“, prebiehalo už prelúdium k druhej svetovej vojne v podobe krvavého občianskeho konfliktu v Španielsku. Politická klíma zámeru takisto nepriala: nemecký konzul v Hollywoode Gyssling a veľvyslanec Dieckhoff pohrozili úplným bojkotom amerických filmov v Tretej ríši, pokiaľ sa Chaplin, alebo nejaký iný tvorca odváži zosmiešňovať nacizmus.

Aj definitívna podoba film prešla do newyorskej premiéry mnohými premenami, Chaplin, v ktorého vlastnej produkcii snímka vznikala si mohol dovoliť improvizácie dialógov i hry hercov, nakrúcanie niektorých scén „na nečisto“, podobne, ako spisovateľ upravuje škrtmi, doplnkami a viacnásobnou štylizáciou text do definitívnej podoby.

Samotný dej začína scénou z prvej svetovej vojny. Židovský holič Haru Tondadoz statočne bojujúci na fronte v roku 1914 stratí následkom zranenia pamäť, ktorá sa mu vráti až po dlhom liečení v nemocnici. Medzitým krajinu v ktorej žije ovládne diktatúra despotického Adenoida Hynkela. Tondadoz nájde v gete svoju bývalú živnosť a zaľúbi sa do chudobnej a osamelo žijúcej Hannah. Jedného dňa rozhodne diktátor Hynkel o zlikvidovaní židovskej komunity svojimi gardami, pričom je holičov krám vypálený a milenci len tak-tak uniknú pogromu. Zatiaľ čo sa Hannnah podarí ujsť do cudziny, je Haru spolu so svojim kamarátom z vojny uvrhnutý do koncentračného tábora.

Vodca Hynkel zatiaľ sníva v obrovskej sieni kancelárstva svoj sen o dobytí sveta, k čomu si pozve na pomoc iného diktátora – Benzina Napaloniho. Dôjde k ich vzájomnému stretnutiu a po množstve groteskných príhod sa obaja paranoidný vodcovia pobijú.

Zatiaľ sa Haru so svojim spoločníkom úspešne pokúsia o útek a následkom osudnej zámeny si vodcu po nehode pri poľovačke pomýlia s holičom. A tak sa stane, že sa diktátor ocitne v koncentračnom tábore a jeho dvojník dostáva možnosť prehovoriť v predvečer vyhlásenia vojny k ľuďom. Namiesto výkrikov diktátora však tlampače prenášajú Haruove slová o mieri.

Vo svojej dobe veľmi odvážne protivojnové dielo, v ktorom Chaplin prvýkrát prehovoril, obsahuje skutočne nezabudnuteľné scény. Jednou z nich je scéna, v ktorej Hynkel tanečnými krokmi žongluje s glóbusom, predstavujúcim svet – hĺbka myšlienky i jej adekvátne vyjadrenie prekonáva asi všetko, čo dovtedy Chaplin vytvoril. V momente, kedy glóbus vybuchne a praskne ako mydlová bublina, sa diktátor vyšplhá v hysterickom záchvate na záclony ako prenasledovaná opica. Skutočný osud Hitlera, ktorého porážky postupne hnali ku šialenstvu, nebol príliš vzdialený od tejto prognózy.

Veľmi silným momentom je aj Haruova reč k ľuďom, sekvencia vo svojej dobe naozaj vizionárska – Chaplin je v zábere úplne sám takmer šiesť minút a jeho výkon je naozaj strhujúci, prostý akéhokoľvek pátosu.

Chaplinova karikatúra Hitlera je takmer dokonalá a svojím zmyslom pre detailnosť dosahuje vykreslenie porovnateľné s najslávnejšími plátnami Daumiera, či Goya. Traduje sa, že keď v posledných mesiacoch okupácie premietali vo francúzskych kinách filmový týždenník, v ktorom sa Hitler stretáva s Mussolinim, krátko po jeho vyslobodení zo zajatia, spomenuli si diváci práve na Chaplinov film. A tak sa teda stalo, že keď sa Hitler na plátne po mrzutom potrasení rúk obrátil v zábere k obecenstvu, otriasla sa sála hlasným výbuchom smiechu. „Diktátor“ je nielen presvedčivý v úlohe rozosmiať divákov, ale nesie so sebou aj aktuálne Chaplinovo posolstvo z doby, kedy pripravoval tento svoj film:

„Diktátori sú smiešni. Mojím úmyslom bolo prispieť k tomu, aby sa im smialo aj obecenstvo.“

The Great Dictator (USA 1940), 126 min., Réžia a scenár: Charles Chaplin. Kamera: Karl Struss, Rollie Totheroh. Hudba: Meredith Willson. Hrajú: Charles Chaplin (Adenoid Hynkel, diktátor Tomanie, židovský holič Haru Tondadoz), Paulette Goddard (Hannah), Jack Oakie (Benzino Napaloni, diktátor Bacterie), Reginald Gardiner (Schultz), Henry Daniell (minister Garbitsch) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1798

počet prístupov od 10.02.2007: 710255
počet prístupov dnes: 324