Publikácie  Filmové recenzie  Loď duchov

Loď duchov

Loď duchov 1
Loď duchov 2
Loď duchov 3

Poznáme mnoho príbehov o mori, v ktorých figurujú tajomné plavidlá nájdené na šírom oceáne, v dobrom stave, s nepoužitými záchrannými člnmi, ale úplne opustené. Čas od času sa ukáže, že tieto príbehy nemusia byť iba čudesným rozprávaním, aké si môžeme vypočuť v malom prístavnom hostinci neďaleko majáka, keď lejak udiera v prúdoch do okenných tabulí, vlny s burácaním narážajú do prístavných hrádzí a my sa nedokážeme ubrániť neodbytnému pocitu mrazenia, ktoré v nás vyvoláva.

Legendu o prízračnej lodi duchov, blúdiacej po hladine oceánu a osvetlenej iba ak žiarou bleskov križujúcich temnú oblohu spracovalo do literárnej a inej podoby viacero autorov, napríklad Heinrich Heine v roku 1834 a skladateľ Richard Wagner po nej siahol ako po námete k opere v roku 1843. Najnovšie sa jej chopila dvojica osvedčených scenáristov – John Pogue a Mark Hanlon, aby na plátnach kín znovu vzkriesili najnovšiu variáciu strašidelného príbehu o Bludnom Holanďanovi.

Prológ filmu začína 21. mája 1962 na palube talianskeho plavidla „Antonia Graza“, kde sa stávame svedkami hekatomby prominentných pasažierov, skôr ako na jej palube zhasnú svetlá, orchester sa odmlčí v desivom okamihu smrti a loď samotná sa vydá na svoju poslednú plavbu po trase vedúcu skôr do záhrobného sveta, ako do toho, ktorého geografiu bežne poznáme.

O štyri desaťročia neskôr sa na základe svedectva kanadského pilota Jacka Ferrimana vydáva prízračnú loď hľadať do zahmlenej vodnej pustatiny za polárnym kruhom posádka lode „Arctic Warrior“ pod vedením kapitána Murphyho tešiaceho sa povesti skúseného morského vlka. To však ešte nikto z päťčlennej posádky netuší, aké tajomstvá skrýva podpalubie skorodovanej „Antonia Graza“ a že riskujú nielen svoje životy, ale i duše tvárou v tvár nebezpečiu omnoho horšiemu ako sú víchrice bičujúce spenené vrcholky vĺn arktického mora…

Pod produkciu „Lode duchov“ sa nepodpísal hocikto. Mená Roberta Zemeckisa a Joe Silvera zastrešené hlavičkou firmy Dark Castle dávajú tušiť, že pokus o oživenie klasického hororového príbehu nevyjde u divákov i kritiky naprázdno. Zatiaľ čo počiatočné titulky, sprievodná hudba i úvodná scéna vzdáva hold snímkam podobného razenia spred troch i viac desaťročí napríklad z dielne „Hammer Production“, celková kompozícia i vizualizácia nie náhodou pripomína atmosféru „Zámku hrôzy“. Pogueho remeselná, ale veľmi vydarená variácia „survival hororu“ na základe sugestívneho scenára vytvára v ponurých priestoroch roky opustenej a chátrajúcej lode temné kúzlo privolávajúce prízraky vyvraždenej posádky tak, že sa sotva ubránite pocitom klaustrofóbie a ohrozenia, zatiaľ čo voda bude kvapkať, stekať a špliechať medzi hrdzavými stenami kajút a chodieb.

Pokiaľ „Loď duchov“ vzdáva hold tradícii, je pochopiteľné, ak v dejovej línii nachádzame postupy, ktoré si nenárokujú charakter objavnosti, či inovácie. Napriek tomu, že občas môžeme situáciu dopredu predvídať, nie je vo filme o prekvapenia núdza a niektoré scény sú skutočne veľmi pôsobivé (Dodge ako svedok prízračného banketu, Murphy pripíjajúci v kajute mŕtveho kapitána, prízrak dievčatka Katie v zatopenom podpalubí a i.) Trikové scény a vizuálne prostriedky ďaleko prevyšujú štandard uspokojenia, podobne ako i herecké výkony. Gabriel Byrne sa úlohy drsného kapitána „Arctic Warriora“ zhostil s presvedčivým výkonom, tak ako v niektorých predošlých obsadeniach (spomedzi viacerých titulov spomeňme aspoň vedľajšie úlohy v „Stigmách“, či „Stopách v snehu“), Julianne Marguliesová tu zase exceluje, čím dokazuje, že po účinkovaní v seriáli „Pohotovosť“ a predovšetkým v nedávno uvedenom celovečernom snímku „Hmly Avalonu“ jej môžeme nepochybne predpovedať skvelú kariéru.

„Loď duchov“ je filmom, ktorý nepochybne dokáže zaujať, zvlášť keď si uvedomíme, že záhadné a neuveriteľné prípady strašidelných lodí blúdiacich po mori bez posádky nemožno poprieť a zdá sa, že nás budú aj v budúcnosti ešte veľmi dlho znepokojovať.

Hodnotenie: 80%

Ghost ship (USA/Austrália 2002), 91 min. Réžia: Steven Beck. Scenár: John Pogue, Mark Hanlon. Kamera: Gale Tattersall. Hudba: John Frizzell. Hrajú: Gabriel Byrne (kapitán Murphy), Julianne Marguliesová (Eppsová), Ron Eldard (Dodge), Desmond Harrington (Ferriman),, Isaiah Washington (Greer), Alex Dimitriades (Santos), Karl Urban (Munder) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1904

počet prístupov od 10.02.2007: 706668
počet prístupov dnes: 237